Van Marien Abspoel
Aan alle belangstellenden voor een nieuw koor in Almere
Betreft: Oprichten van een Oosterwold koor
Almere, 30 november 2017

Beste allemaal,


Wij wonen nu bijna een jaar in Oosterwold, en één van onze dromen gaat nu echt kriebelen:
Het oprichten van een koor of vocaal ensemble dat leuke creatieve mensen in de wijde omgeving van Oosterwold met elkaar verbindt, en muzikale ambities de vrije loop geeft.

Waarom een Oosterwold koor?

Een naam is maar een naam. Voor ons en zoals wij weten voor veel bewoners in Oosterwold wordt Oosterwold een uitvalsbasis, en we delen een gedrevenheid die ook veel creativiteit verraadt. Bovendien hebben wij in onze grote woning een zogenaamde ‘Tuinkamer’ gebouwd, die voor een kamerkoor prima geschikt lijkt om te repeteren. En het kost niets, dus dat maakt het al weer een makkelijke opstart. En als het in de zomer mooi weer is, kunnen we misschien wel in ons kleine amfitheater tegen de bosrand repeteren.

  Impressie van onze Tuinkamer, bruikbaar als repetitieruimte 
en daaronder het amfitheater in aanbouw

 

Uiteraard zou ik het koor graag openstellen voor iedereen AMFITHEATER 20171001 184754die wil meezingen, of je nu uit de wijde omgeving van Almere of het Gooi komt.
En van mij mag de naam van het koor of ensemble ook veranderen. Het Oosterwold-koor (of -ensemble) is toch voorwaar een mooi begin! Maar ook een prijsvraag (beloning: taart, te delen met het koor) sluit ik niet uit….

 
Voor wie?

Ik ben zeer benieuwd wie zich aangesproken voelen voor zo’n nieuw koor.
Een klein koor, dat kamerkoor repertoire zingt werkt alleen als het niveau en de ambities van de zangers een beetje overeenkomen. Je hebt in een koor altijd mensen die iets makkelijker lezen, een grote of kleine koorstem hebben of makkelijker een kleine solo kunnen zingen, maar in het geheel van musiceren moet je met elkaar een beetje op hetzelfde werktempo, aanpak en niveau uitkomen.
Voor het Oosterwold ensemble stel ik voor dat iedereen tenminste noten kan lezen en zelf thuis zijn / haar partij kan voorbereiden.  Dat is een voorwaarde om ervoor te zorgen dat we tijdens het repeteren echt aan muziek maken toekomen. Dat wil overigens niet zeggen dat we helemaal geen partijstudie zullen doen, maar liefst gericht op de moeilijkere passages die echt aandacht nodig hebben, en zo snel mogelijk met meerdere partijen tegelijk, zodat niet meer dan de helft van het koor zit te wachten.
Naar mijn ervaring is het leuk en spannend om intensief met elkaar te werken aan een ensemblecultuur, samenzingen, de noten beheersen en boven de noten komen te staan.
Ik hoop in dit koor mensen te vinden die ook hieraan intensief willen werken. Dan komen we elkaar echt tegen, en daar worden we een beter ensemble van.
Als je jezelf opgeven, organiseren we een kennismakingssessie, waarschijnlijk in kleine groepjes met een individuele stemtest.. Dan weet jij en ik ook wat je kunt, en waar sterke kanten en verbeterpunten zitten. Bovendien wil ik graag iedereen een beetje persoonlijk kennen om met elkaar tot een echte groep te kunnen groeien.
Hoe groot wordt het ensemble / koor?
Het lijkt mij zinvol om op een projectbasis te beginnen en voor een eerste project mensen bij elkaar te zoeken. Dat biedt ruimte om de grootte van het koor ook in overeenstemming met haalbaarheid en belangstelling te brengen. Er is zeker een minimale bezetting, die ook afhankelijk is van de kwaliteit en ervaring van zangers. Dat begint bij een dubbelkwartet, dus twee sopranen, twee alten, twee tenoren en twee bassen. Of dubbel kwintet als we vijfstemmig zingen.
Bij de vorming van een nieuw koor is het heel fijn als we het iets groter kunnen krijgen. Daarbij is het wel belangrijk dat de stemverdeling evenwichtig is. Als er grote gaten vallen bij bijvoorbeeld de tenoren, dan krijgt het hele koor daar last van.
Ik vind het belangrijk dat een koor zingt met een activiteit, energie en aanwezigheid, waarmee het de beschrijving als ‘ensemble van solisten’ waarmaakt. Dus niet anoniem opgaan in de klank van je buren, maar durven zingen en jezelf laten horen. Wonderwel gaat een koor heel goed mengen, als iedereen zo persoonlijk aanwezig zingt.
Het is ook mogelijk om bepaalde stukken met dubbelkwartet te zingen, en andere stukken met een grotere bezetting. Eventueel kan er ook apart gerepeteerd worden.


Projectmatig werken

Met projectmatig werken bedoel ik dat we (in overleg met een bestuur en programmacommissie zodra die er zijn) een programma samenstellen  en een concertdatum en locatie kiezen. Dan plannen we een aantal repetities daarvoor zodat het project haalbaar wordt.
Bij de start zal veel aandacht besteed worden aan het samenstellen van het koor en inschatten van de mogelijkheden, dus een eerste project vraagt in ieder geval een ruime planning.
Het repertoire:
Voor een kamerkoor is het goed om het klassieke a capella kamerkoorrepertoire als een basis te nemen, maar dat is een brede basis van vroege renaissance tot hedendaags (Arvo Pärt, Ole Gjeilo, enz.). Ik hou erg van afwisseling en een sandwichformule om oud en nieuw en verschillende stijlen en talen te combineren. Uitstapjes naar vreemde talen zoals Spaans en Russisch zijn ook zeer verfrissend voor het koor en de koorklank.
Als we uit de rijke koortradities putten, passen daaruit zowel wereldlijke als geestelijke werken. Ik denk daarbij niet zozeer aan een liturgische uitvoering overigens.
Het lijkt mij ook de moeite waard om af en toe uitstapjes te maken richting close-harmony, jazz, musical en lichte muziek, maar wel vanuit een klassieke zangtechniek en meerstemmige koorzettingen. Er zijn tegenwoordig ook veel componisten die in deze richting fantastische muziek schrijven, zoals bijvoorbeeld Bob Chilcott.
Ter afwisseling is het zeker goed om ook af en toe met begeleiding van piano, orgel of ensemble te programmeren.


Wanneer repeteren?

Ik heb zelf momenteel veel ruimte in mijn agenda om een koor in te plannen. Als Marie-José, mijn vrouw meezingt, is de dinsdagavond niet handig. Het is zeker ook mogelijk en ook wenselijk om af en toe op een zaterdag of zondag overdag te repeteren, zodat je lekker uitgerust kunt beginnen en de tijd neemt met elkaar om op een dag flinke sprongen te maken.
Planning in de opstartfase
Het lijkt mij zinvol om de maand december te gebruiken om aanmeldingen te regelen en zo mogelijk een start te maken met stemtesten. We kunnen ook een kennismakingssessie regelen zodat we al ideeën en verwachtingen kunnen uitwisselen. Dan kunnen we in januari beginnen en op z’n vroegst ergens in de loop van het voorjaar of begin van de zomer een concert(je) in het vooruitzicht nemen.


Wat kost het?

Het lijkt mij een fantastisch experiment om een nieuw koor / ensemble op te richten. Daarom wil ik de opstart van dit koor mogelijk maken zonder contributie. Daarbij moeten we ook bladmuziek zonder kosten uitzoeken, maar dat kan voor zo'n eerste project lukken.
Als het koor een mooi leven beschoren blijkt, dan gaan we hopelijk projecten en concerten plannen, die kosten met zich meebrengen, zoals huur van een concertruimte, bladmuziek, instrumenten, begeleiding. En bij de voorbereiding, repeteren en concerteren past dan ook een bescheiden honorarium van de dirigent. Voor deze kosten zal dan bij latere projecten een contributie bijdrage worden gevraagd aan de deelnemers.


Wie ben ik? MarienHeaderklein

Een korte toelichting over mijzelf en mijn ambities met dit koor / ensemble:
Ik heb ruime ervaring als muzikant, pianist, (alt)violist, zanger en dirigent van verschillende koren en projecten. Als het zo uitkomt bewerk ik ook graag muziek, om het geschikt te maken voor koor of ensembles.
Een zin die mijn manier van werken wellicht goed weergeeft is: 'muziek mag niet onschuldig zijn'.
Ik ambieer om in dit koor de artistieke leiding te nemen en te repeteren. Dat betekent niet dat ik niet open sta voor initiatieven waarbij iemand anders een stuk voorbereidt en/of zelfs  instudeert. Het is ook mogelijk dat we in een klein ensemble zingen zonder dirigent.
Ook vind ik het erg leuk als er initiatieven en suggesties uit het koor komen, zowel op het gebied van repertoire, zingen, repeteren, alsook artistieke overwegingen.
Ik vind dat muzikaliteit, bevlogenheid, creativiteit en uitstraling op concerten (en ook op repetities) de basis vormen van ieder musiceren. Dat neemt niet weg dat ook zangtechniek en precisie van uitvoeren en stijlkenmerken aandacht krijgen.
Naar mijn ervaring merk je aan een uitvoering of zangers tot het uiterste gaan van wat zij kunnen. Marien tuinDat geeft een soort presentie, aanwezigheid en urgentie aan de muziek. Ik hoop dan ook met de zangers te kunnen werken met veel energie en vasthoudendheid. Dat bedoel ik niet streng, maar alleen maar leuk doorzingen leidt doorgaans niet tot echt mooie en overtuigende muziek.
Als het nodig is, kan ik tijdens repetities met piano instuderen en begeleiden. Het is uiteraard een luxe als zich onder de leden of vanuit een geïnteresseerde pianist de gelegenheid zich voordoet om iemand anders te laten begeleiden. We zien wel hoe zich dat ontwikkelt.
Behalve muzikant heb ik een opleiding als fysiotherapeut en wetenschapper, werk ik ook als adviseur, en bouw ik mijn eigen huis in Oosterwold. En als ik even tijd heb, studeer ik graag filosofie. Deze filosofische inslag benut ik ook om muziek te verbinden met cultuur en historie. Verhalen brengen muziek ook extra tot leven.
Ook ben ik een hartstochtelijk tuinier en bergwandelaar. Ik ben getrouwd met Marie-José Deckers en heb twee grote uitgevlogen kinderen Roy en Irene die beide studeren.
Samen met Marie-José schrijf ik al meer dan twee jaar een blog over onze ervaringen met het bouwen in Oosterwold: www.paradijsvogelbosje.nl\blog.
Over muziek is ook e.e.a. te vinden op mijn persoonlijke website www.marienabspoel.nl


Aanmelden:

Je kunt je belangstelling aangeven door een email te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Geef liefst een korte beschrijving van jezelf en geef daarbij s.v.p. antwoord op de volgende vragen:
1a: Ik geef mij op voor het koor, en als het enigszins kan, doe ik mee.
1b: Ik heb wel belangstelling, maar wil mij eerst oriënteren voordat ik mij opgeef.
2:   Ik ben sopraan / alt / tenor / bas
3:   Ik kan goed / redelijk / matig / niet noten van blad lezen
4:   ik kan goed / redelijk / matig / niet partijen zelfstandig instuderen.
5:   ik heb ... jaar zangervaring in een koor
6:   ik heb  ... jaar zangles gehad (of stemvorming of iets dergelijks)
7:   Ik heb wel / niet belangstelling om mee te denken en te doen      om het koor te organiseren (bestuurstaken enzo).
8: ik ben .. Jaar oud
9: ik kan NIET op de volgende avonden: maandag / dinsdag / woensdag / donderdag / vrijdag
10: telefoonnummer en email adres waaronder bereikbaar:

Als je wilt mag je deze informatiebrief en uitnodiging doorsturen aan anderen waarvan je verwacht dat ze belangstelling hebben. Dit bericht wordt ook via Facebook en mijn website verspreid. Je kunt dus ook dat bericht delen.
Ik ben reuze benieuwd naar je reactie, en of we binnenkort een leuke groep van de grond krijgen.
Hartelijke groet,

Marien AbspoelFrederik van Eedenweg 6
1349 CN  Almere
06 1127 6607
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Een pdf versie van deze brief is te downloaden door HIER te klikken

primi sui motori con e-max.it