We zijn zo ongeveer halverwege met de aanleg van de weg. Aannemer Erik Brouwer Bestratingen legt de weg aan van betonklinkers met aan weerszijden een strook met kunststof grastegels. Hoewel de weg er nu al best robuust uitziet, moet de weg volg Erik Brouwer nog 'zetten'. Dat wil zeggen, dat het voegzand in alle kieren tussen de stenen moet kruipen, en met een paar regenbuien komen alle stenen steviger in de ondergrond te zitten. Als we te vroeg de weg zouden belasten met zware vrachtwagens dan zouden er voren in de weg kunnen staan, of de opsluitbanden aan weerszijden zouden naar de zijkant gedrukt kunnen worden. Daarom krijgen wij het advies om de weg gedurende tenminste zes weken niet zwaarder te belasten dan 10 ton. Dat is dus niet de asdruk, maar het gewicht van de hele vrachtwagen inclusief belading.
Daarvoor hebben we van Erik Brouwer twee overtollige verkeersborden gekregen. Daar halen Jan en Marie-José eerst de stickers met pijlen af. Dan komt de föhn goed van pas. Je wordt als Oosterwoldse bouwvakker vanzelf creatief. Lekker bijpassend kleurtje shirt trouwens, Jan....
Vervolgens maakt Marie-José een sjabloon voor de tekens: 10 ton. Als het sjabloon eraf is getrokken ziet het er al strak uit. Na een avond knutselen en een nacht drogen zijn de borden klaar voor gebruik.
De borden worden aan weerzijde van de weg gezet, waar de nieuwe bestrating is aangebracht.
Dat biedt Jan een mooie gelegenheid om zijn grote houten Slegge in te zetten.
Dat is in ieder geval duidelijk. Nu maar hopen dat alle bezoeker zich eraan houden.